Waarom is een Tesla duur?

Sinds de introductie van de elektrische auto’s in 2013 is Tesla niet meer weg te denken uit Nederland. Dit Amerikaanse merk is namelijk binnen een paar jaren tijd uitgegroeid tot het populairste automerk ooit. Niet voor niets zie je tegenwoordig overal wel een elektrische auto van Tesla rijden. Ondanks dat dit automerk vandaag de dag zo succesvol is, was dit in 2015 anders. In dit jaar dreigde Tesla failliet te gaan. De voornaamste reden hiervoor is dat het automerk nauwelijks winst maakte op de elektrische auto’s. Toch liet Tesla zich niet uit het veld slaan en bleef het innoveren. Dit heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen aangezien het rijden in een Tesla inmiddels een statussymbool is geworden. Maar waarom is een Tesla duur? In deze blog gaan wij dat voor je uitzoeken.

Vraag en aanbod

De vraag naar elektrische auto’s van Tesla blijft enorm groot. Steeds meer mensen kiezen voor de groene energiebeweging en willen daardoor van hun vervuilende benzineauto af. Een elektrische auto van Tesla verbruikt namelijk geen broeikasgassen. Hierdoor produceren de auto’s geen directe koolstofdioxide, oftewel CO 2. Wel is het zo dat dit gevaarlijk gas nog steeds een bijproduct is wanneer je de accu van jouw elektrische auto oplaadt. Door deze milieuvriendelijkere oplossing behaalt Tesla nog steeds elke maand nieuwe verkoopcijfers. Momenteel hanteert het automerk zelfs een wachtlijst wanneer iemand een Tesla Model Y wil nabestellen. Dit komt doordat Tesla niet beschikt over een productiecapaciteit om in één keer aan de huidige vraag te voldoen. Door deze productiebeperking blijft de prijs van de elektrische auto’s hoog. Daarnaast is het produceren van een elektrische auto erg duur. Deze kosten moeten natuurlijk worden verhaald op de consument. Dit komt de prijs van een Tesla ook niet ten goede.

Accuproductie

Het duurste onderdeel van de elektrische auto’s van Tesla is zeker weten de accu. Deze batterij kost ongeveer 500 dollar per kilowattuur. Wanneer we kijken naar een Tesla Model S dan zien we dat deze elektrische auto 60 kilowattuur aan capaciteit heeft. Dit komt neer dat tijdens de productie van de Tesla Model S zo’n 30.000 dollar wordt uitgegeven aan de accu. Een gigantische uitgave die van invloed is op de verkoopprijs! Sinds 2008 zijn de kosten van batterijen zelfs met 50% gestegen. Wel is de opslagcapaciteit van deze accu’s toegenomen tot meer dan 60%. Ondanks de hoge kosten voor de benodigde batterijen wordt de levensduur steeds beter. Momenteel voert Tesla veel onderzoeken uit voor de ontwikkeling van accu’s. Hiermee hoopt het automerk in de toekomst te kunnen concurreren met de kosten van benzine en diesel. Een Tesla is dus duur door de hoge productiekosten die de batterijen met zich meebrengen. In de toekomst zal dit gaan veranderen en kan iedereen in een elektrische auto van Tesla rijden. Kan je echt niet meer wachten? Dan is het wellicht voor jou een mogelijkheid om een Tesla te gaan leasen.