Het lijkt een ondoordringbare wereld. Velen die wel eens hebben nagedacht om een eigen label te beginnen hebben ervan af gezien, omdat ze anderen hebben zien falen. De markt is ontzettend gesatureerd. Daarbij lijkt het ook alsof degenen die het wel hebben gemaakt hun creativiteit halen uit een onvindbare en onuitputbare bron. Toch kun je enkele stappen zetten die je naar de goede richting kunnen leiden.
Netwerk
Als je erbij hoort zul je het niet zozeer zeggen, maar om in de fashion business binnen te dringen moet je vooral een goed netwerk hebben. De nadruk hier ligt vooral op het woord “goed”. Iemand kan wel een breed netwerk hebben, maar als je niet de goede mensen kent kom je niet ver.
Werken in een winkel
Een goed begin is om bij een winkel te gaan werken. Denk hierbij niet klein, maar ga vooral op zoek naar grote merken of winkelketens die veel merken vertegenwoordigen. Hierdoor kun je sneller in aanraking komen met merkvertegenwoordigers van merken waar je uiteindelijk voor wilt gaan werken. Wees hierbij dan ook niet beperkt tot dure merken als Gucci of Versace, maar denk ook aan Nike of Adidas.
Omhoog werken
Door je vriendelijkheid en klantomgang te ontwikkelen zul je al snel merken dat wanneer je talent hebt en een vlotte babbel dan is alles mogelijk. Wanneer je je opwerkt in een winkel van iemand die achter de kassa werkt tot filiaalmanager, zul je steeds meer een band opbouwen met accountmanagers van andere merken. Vertegenwoordigers en accountmanagers komen vaak op bezoek bij winkels waar hun merken in staan. Wanneer je de aandacht van een van deze vertegenwoordigers hebt, heb je eigenlijk al een ingang. Hiervan uit kun je verder bouwen aan je netwerk.
Opleiding
Naast in een winkel werken zou je ook kunnen denken aan een opleiding in het AMFI. Studenten van het AMFI hebben na hun opleiding niet alleen een heel breed netwerk en een grote hoeveelheid kennis, maar krijgen ook via de faculteit kansen ook hun zelf ontworpen stukken te kunnen tentoonstellen in de AMFI store in het Spui.
Wil je het maken in de fashionwereld, dan kun je niet achterover leunen en hopen dat het allemaal wel goed komt. Welke richting je ook kiest, zul je altijd hard moeten blijven werken om je doelen te behalen.