Werk jij of heb jij een baan als verkoopmedewerker in een kledingwinkel? In een kledingwinkel werken is fantastisch! Heb jij gewerkt in een kledingwinkel? Je ziet als eerst de laatste mode, bent de hele dag bezig met wat jezelf kan kopen, leuke collega’s en natuurlijk personeelskorting! Helaas zijn er ook dagen waarop je minder goed in je vel zit en toch de hele dag met klanten moet doorbrengen. En ja, met een lach op je gezicht!
#1 Begroeting
Het eerste wat je moet doen als een klant binnenkomt is deze begroeten. Bij sommige klanten kan dit alleen een knikje zijn, waarbij dat bij andere klanten een heel gesprek wordt. Zorg ervoor dat je een open houding hebt. Dit geeft de klant de kans om vragen te kunnen stellen.
#2 De klant benaderen
Laat zien dat jij de verkoopmedewerker bent! Als je zichtbaar bent voor de klanten dan is dat vaak goed genoeg. Laat klanten eerst even op hun gemak rondkijken. Indien klanten een zoekende of afwachtende houding tonen, kun je aangeven dat je er bent om vragen te beantwoorden en hulp kan bieden. Op deze manier kom je niet opdringerig over, maar geef je wel aan dat je ervoor de klant bent.
#3 De paskamer
De paskamer: je kent het wel. Het hele pashokje ligt vol met kleding en lege hangertjes. En wie mag het opruimen? jij! Zorg dat je aardig blijft voor de klanten. Niet iedereen is zo’n sloddervos. Veel mensen waarderen het niet als je vanuit jezelf helpt in de paskamer. Wacht totdat de klant vraagt om hulp. Houd er wel rekening mee dat je van alles kan tegenkomen en dat mensen er best anders uit kunnen zien dan dat je verwacht had. Blijf lachen en laat niet zien dat je je ongemakkelijk voelt.
#4 Je mening geven
Wanneer je werkt in een winkel wees dan eerlijk wanneer erom je mening gevraagd wordt. Als het niet staat, zeg dat dan. Ook de klant waardeert het als je eerlijk bent. Als je zegt dat iets minder leuk staat, geef dan wel altijd andere ideeën aan, zodat de klant misschien toch nog iets anders gaat passen.
#5 Ontevreden klanten
Ontevreden klanten kom je vaak genoeg tegen. Blijf vriendelijk en handel terecht. Probeer in oplossingen te denken en laat je niet klein maken door een klant. Leg uit dat jij niets kunt veranderen aan het winkelbeleid. Als de klant hiervan bewust is, worden ze vaker wat rustiger.